سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کار نیک را به جاى آرید و چیزى از آن را خرد مشمارید که خرد آن بزرگمقدار است و اندک آن بسیار ، و کسى از شما نگوید دیگرى در انجام کار نیک از من سزاوارتر است که به خدا سوگند ، بود که چنین شود ، چه نیک و بد را مردمانى است ، هر کدام را وانهادید اهل آن ، کار را به انجام خواهد رسانید . [نهج البلاغه]
دست نوشته های عمومی من
 
حکمت زمان ادای نماز

سلام.
از چند سال پیش تا الان همیشه درباره ی نماز سوالهای زیادی در ذهنم بوده که از اون جمله حکمت زمان ادای نماز بود و خوب به طبع جوابهای زیادی هم از این ور و اونور می شنیدم و می خوندم ، مثلا یکی از دوستان در حکمت نماز ظهر می گفت که چون نور خورشید مستقیم بر زمین توی اون لحظه می تابه بیشترین انرژی رو به انسانها می ده و خیلی محاسن دیگه .
 تا اینکه یادمه یه سری که توی یکی از دانشگاهها رفته بودم برای یه کاری توی تابلوی اعلانات فرهنگی یه روایتی در مورد حکمت زمان نمازها زده بودند که خیلی سریع خوندمش و وقت نداشتم که  بنویسمش ، این همینجور توی ذهنم بود (اما نه کامل )که چند روز پیش که قرار بود یه جای دیگه که بعدا می گم یه مطلبی بنویسم  در پی نوشته ای از دختر خاله ی کوچیکم شبنم خانم که 11 سالش هست در مورد نماز گفتم این رو هم من قرار بدم که با هم جور بشن ، و بالاخره اصل مطلب رو پیدا کردم و به نظر خودم خیلی عالیه و تا الان یکی از بهترین جوابهایی هست که گرفتم و اینجا می گذارمش تا بقیه ی دوستان هم استفاده کنن .
و اما روایت:    
در روایتی از پیامبر پیرامون اوقات پنج گانه نماز آمده است
 :
حکمت نماز صبح : در زمان پیامبر تعدادی از افراد خورشید پرست بودند . پیامبر در ضمن حدیثی می فرمایند : پس همانا آفتاب وقتی طلوع می کرد گویی بر شاخ های شیطان طلوع می کرد . پس خدایم مرا امر فرمود که قبل از طلوع خورشید و قبل از آنکه کافران بر  خورشید سجده کنند ، نماز صبح را بخوانیم تا ( که پیش از آنکه آن ها  بر خدای خود سجده کنند ) امتم برای خدا سجده کنند . این نماز نمازی است که هم ملائکه شب و هم ملائکه روز شاهد آن هستند.
حکمت نماز ظهر : در این ساعات جهنمیان را وارد جهنم می کنند و آتش جهنم ، بر هر کس در این ساعت در حال رکوع و سجود باشد حرام است.
حکمت نماز عصر : در این ساعت آدم از میوه ممنوعه خورد و خدا بر ذریه او در این ساعت نماز را واجب کرد )تا به یاد خدا و پرهیز از سرپیچی فرمان او باشند ) و از محبوب ترین نمازهاست در نزد پروردگار .
حکمت نماز مغرب : ساعتی است که در آن خدا توبه حضرت آدم را پذیرفت که در این ساعت حضرت آدم سه رکعت نماز خواند . یکی برای توبه از گناه خود ، دوم برای توبه گناه حوا و رکعت سوم به شکرانه ی پذیرفتن توبه از سوی خداوند ، و در این وقت دعا مستجاب است.
حکمت نماز عشا : در موقع تاریکی است و خدا بر امت واجب کرد تا آن را نور در ظلمت قبر قرار دهد و نور در عبور از صراط . این نماز بر مرسلین و پیامبران پیش از پیامبر اسلام نیز واجب بوده است.
منبع:

بحار الانوار- ج 82-باب فضلالصلوه-ج56-ص231
وسائل الشیعه-ج3-باب1-از ابواب اعداد الفرائض - ج7 ص4

من لایحضره الفقیه - ج1-باب31-ص135

با آرزوی داشتن هفته ای عالی و مفید واسه ی همگی ، یا حق.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط mr good 87/3/10:: 6:36 صبح     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها