سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش را بطلبید و آن را با بردباری و وقار زینت دهید و برای آن کس که به او دانش می آموزید ، فروتنی نمایید . [امام صادق علیه السلام]
دست نوشته های عمومی من
 
عقل یا دل؟

سلام.
دوستان تا حالا به این فکر کردید که چه می شد اگه یه استادی داشتید که بهتون می گفت این راه درسته یا این راه غلط؟ یا مثلا اگه چشم سوم(چشم برزخی به اصطلاح) داشتید واقعا خوب بود یا بد؟ 
اصلا یه چیزی ،حتما تا حالا به چراغ راهنمایی نگاه کردید ، دیدید چه به موقع به شما می گه الان می تونید از خیابون رد شید یا الان باید احتیاط کنید یا الان نباید رد بشید!
حالا یه چیزی مثل همین چراغ راهنمایی رو همه دارند و اون عقل هستش،شما با عقل می تونید بگید الان این کار درسته یا غلط یا اینکار رو انجام بدم یا ندم ؟ اما همون چراغ راهنمایی هم بعضی وقتها قاطی می زنه و درست راهنمایی نمی کنه (به دلایل اشکالات برنامه ریزی و نیز اشکال تراشی عوامل بیرونی برای اون) و این عقل هم مینجور ، خیلی وقتها با وجودی که نسبتا خوب برنامه ریزی شده اما یه دفعه تحت تاثیر عوامل خارجی نمی تونه درست عمل کنه!
جالب تر اینکه مسائلی پیش میاد که شما تنها به وسیله ی عقل نمی تونید بگید درسته یا غلط ،اصلا هر چی فکر می کنید عقلتون به قولی به جایی قد نمی ده! حالا اینجا یه عامل تصمیم گیری دیگه می آد وسط به اسم دل.
حالا چه جوری میشه به این دل که  منطق نداره اعتماد کرد؟اصلا همه کس می تونه به دلش اعتماد کنه یا نه؟ تازه ماجرا زمانی جالبتر میشه که عقل شما میگه این راه درسته و دل شما می گه اون راه درسته!
برای اون قضیه ی چراغ راهنمایی وقتی افسر راهنمایی می آد وسط همه چیز رو به دست می گیره،مخصوصا که چراغ مشکل هم داشته باشه! حالا وقتی که چراغ سالم باشه خیلی زیبا به اون نظارت می کنه.(عامل دوم تصمیم گیری اینجا عالیه!)
نمی دونم مجرای خیر و شر رو شنیدید یا نه؟میگن یه روز این دو داشتن با هم شنا می کردن ،توی همین اوضاع شر می آد بیرون و لباس خیر رو می پوشه و میره ،خیر هم که بیچاره می آد و می بینه اگه لباس شر رو نپوشه بی لباس می مونه دیگه از سر ناچاری لباس شر رو می پوشه ،از همون وقت می شه که آدم مدام این دو تا رو با هم اشتباه می گیره! (البته این یه نقلیش بود.)
اما ما چه کنیم ؟مایی که با این پیش آمد خیر و شر بعضی وقتها عاجز می شیم از تصمیم گیری!
من که خودم واقعا بعضی وقتها می مونم که الان به راه عقل برم جلو یا به راه دل؟یا مثلا این کار خیر هست یا شر؟
به خاطر همین هم هست که می گم ای کاش یه چیزی بالاتر از این دو بود که به آدم راهنمایی می داد؟مثلا چشم سوم ، یا یه استاد .
در هر حال من که واقعا روی این موضوع گیرم ، اگه کسی راه و روشی سراغ داره لطفا راهنمایی کنه .
تا بعد روزگارانتان زیبا و رؤیایی. 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط mr good 87/3/14:: 7:26 صبح     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها